Přeskočit na obsah
Přijďte diskutovat o příležitostech, které New European Bauhaus nabízí architektům, krajinářským architektům, městským architektům i veřejným zadavatelům. Již zítra od 16 hod. v pražské kanceláři ČKA nebo on-line. Více informací. >

K pojmu požárně nebezpečný prostor a problematice znemožnění zástavby na sousedním pozemku

Vytvořeno
27. 3. 2023
Aktualizováno
28. 3. 2023
Štítky
požárně nebezpečný prostor, technické požadavky na stavby, stavební zákon

Dotaz

Podal jsem na stavební úřad společné oznámení záměru stavby rodinného domu. Stavba odpovídá definici jednoduché stavby, oznámení jsem doložil všemi přílohami v souladu se zákonem a vyhláškou o dokumentaci staveb včetně souhlasu vlastníků sousedních pozemků vyjádřených předepsanou formou – podpisem situačního výkresu. Stavební úřad však požaduje řešit výjimku z ustanovení vyhl. 501/2006 Sb., § 23, odst. 2 („Stavby se umisťují tak, aby stavba ani její část nepřesahovala na sousední pozemek. Umístěním stavby nebo změnou stavby na hranici pozemků nebo v její bezprostřední blízkosti nesmí být znemožněna zástavba sousedního pozemku“). Stavební úřad odůvodňuje svůj postup tím, že požárně nebezpečný prostor navrhované stavby (řadového rodinného domu na úzkém pozemku) částečně zasahuje na sousední pozemky. Vlastníci pozemků ovšem byli o této skutečnosti informováni, neměli námitky. I s tímto vědomím vyjádří -li vlastníci sousedních pozemků svůj souhlas s navrhovanou stavbou svým podpisem na situačním výkresu. Je postup stavebního úřadu oprávněný?

Odpověď

Podle ustanovení § 2 vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany, ve znění zákona č. 268/2011 Sb., musí stavba být umístěna tak, aby splňovala technické podmínky požární ochrany na požárně nebezpečný prostor. Požárně nebezpečný prostor a odstupová vzdálenost se vymezuje podle ustanovení § 11 odst. 1 vyhlášky č. 23/2008 Sb. Požárně nebezpečný prostor se pro „nevýrobní objekty“ vymezuje podle ČSN 73 0802. V článku 10.2.1 této normy je uvedeno, že požárně nebezpečný prostor nemá zasahovat přes hranici stavebního pozemku kromě veřejného prostranství. Nejedná se však o zákaz dle zákona, ale o pouhé doporučení. Navíc vyhláška zezávazňuje normu pouze v části „vymezení požárně nebezpečného prostoru“, nikoliv v části jeho přesahu apod.

Stavební úřad musí posoudit, zda zásahem požárně nebezpečného prostoru není ohrožena možnost realizovat na sousedním pozemku stavbu (i v požárně nebezpečném prostoru může být stavba umístěna, pokud splní požadavky stanovené v článku 10.2.2 ČSN 73 0802). Je otázkou, jak rozumět pojmu „znemožnění zástavby“ – ke znemožnění určitého způsobu zástavby samozřejmě dochází.

Mám za to, že ustanovení § 23 spíše nehovoří o znemožnění jakékoliv zástavby, neboť jakákoliv zástavba na sousedním pozemku není znemožněna téměř za žádných okolností. Spíše tedy „znemožnění“ rozumím jako „omezení“. Konstrukci úřadu, že v daném případě je nutno rozhodnout o výjimce, tedy nepovažuji za nelogickou.

Eva Faltusová